|
Frågor & svar
Här hittar du svar på vanliga frågor, både från er spelare och från annat håll.
Det finns flera skillnader, och samtliga
gör att Korso blir ett fylligare, roligare och mer utmanande spel (enligt vår mening förstås).
|
Tärningarna & tärningsreglerna: I de flesta andra spel
väljer man bokstav fritt utan tärningar. Det blir enkelt och riskfritt att välja ovanliga
bokstäver som t.ex. Z, och därmed försvåra för motspelarna. I Spingo finns en tärning,
men där är det bara att kasta den enda tärningen en enda gång och sedan välja
en av de fyra bokstäver som visas. Slumpmomentet är helt dominerande och man har ingen
möjlighet att påverka utfallet. Korso har fyra 20-sidiga tärningar, och
spelaren får göra upp till fyra kast och omkast varje gång. Korsos regler för
tärningskast ger spelaren möjlighet att genom kloka val öka sina chanser att få den
eller de bokstäver som spelaren bäst behöver. Samtidigt är man aldrig säker på att få
de bokstäver man behöver, så man tvingas tänka sig för innan man väljer ord som kräver
ovanliga bokstäver som är svåra att få på tärningarna.
|
|
Poängsättningen: I alla andra spel vi känner till
ger varje ord lika många poäng som ordlängden, t.ex. 4 poäng för ett ord med 4 bokstäver.
I Korso får man betydligt högre poäng för ett långt ord. Ordpoängen är ordlängden
i kvadrat. Detta gör att i Korso blir det väldigt viktigt att verkligen lägga manken till
och korsa ihop orden på ett bra sätt, så att man kan få in så många långa ord som möjligt.
Svårighetsgraden ökar markant.
|
|
Spelplanen: Alla andra spel vi har sett har en spelplan
med 5×5 rutor, medan Korso har 6×6. Även om skillnaden verkar liten så gör den
faktiskt att det blir rätt mycket svårare att korsa ihop orden på ett optimalt sätt.
Korso kan även spelas på 5×5, 8×8, 9×9 och 10×10 rutor. De
större storlekarna ökar Korsos svårighetsgrad markant. Köp gärna till block med större
spelplaner och prova själv!
|
I Korso har varje spelare en helt egen
spelplan som helt ska fyllas med bokstäver. Man blir tvungen att korsa ihop orden så bra
det bara går, för att få maximal poäng. Även om detta kan vara lönsamt även i Alfapet/Scrabble
så är det där oftast ännu lönsammare att lägga långa ord som korsar gamla brickor på bara
ett enstaka ställe. Korso ger därför en större utmaning i just ordflätandet.
Den gemensamma spelplanen i Alfapet/Scrabble utgör så att säga länken mellan spelarna.
Det är där spelarna interagerar. I Korso sker interaktionen istället genom att varje spelare
måste skriva in varje vald bokstav i sin spelplan, alltså även de bokstäver som andra spelare
väljer. Vilket som är bäst beror nog mest på tycke och smak.
I Alfapet och Scrabble summeras poängen allteftersom spelet fortskrider. I Korso summerar man
poängen först när spelet är slut. Vilket som är bäst beror nog även här mest på tycke och smak.
I Alfapet och Scrabble blir man förvånansvärt ofta sittande i den tråkiga situationen att
ha uteslutande vokaler, konsonanter eller lågpoängare. I Korso inträffar aldrig detta. Man får
så att säga en ny fräsch chans varje varv.
De timglas vi använder
har visat sig ha ett par brister. De är inte fukttäta.
Vid förvaring i fuktig miljö, t.ex. i en sommarstuga utan vintervärme,
slutar de så småningom att fungera på grund av inträngande fukt.
Dessutom var en stor andel av timglasen till produktionsserie ett för snabba.
Många av dem rann ner på under 24 sekunder, alltså mer än 20% för snabbt.
En mindre andel rann aldrig ner på grund av klumpar eller främmande partiklar
i sanden.
Om ni har problem med ert timglas är ni välkomna att kontakta oss,
så skickar vi er ett nytt timglas till självkostnadspris (vårt inköpspris + porto).
På grund av kvalitetsbristerna övervägde vi att byta leverantör för
produktionsserie två, men dessa visade sig ha än värre kvalitetsbrister. Vi
fortsätter därför med samma kvalitet som tidigare. Den nya leveransen verkar
lyckligtvis hålla högre kvalitet när det gäller tiden, men inträngande fukt
kommer även fortsättningsvis att orsaka problem i fuktiga miljöer.
|